What the hell happened guys?!
Een bizar moment tijdens de kwalificatie voor de Sprint Race op de Red Bull Ring in Oostenrijk. De onfortuinelijke Leclerc kwam tot een volledige stilstand in de pit lane toen hij de Ferrari box wou verlaten.
De fiere Monegask kreeg zijn knalrode bolide wel weer aan de praat maar haalde de start-finish niet meer op tijd. Geen afgewerkt rondje tegen het einde van de sessie. Het resultaat was een tiende plaats op de startgrid voor de Sprint Race.
De conversatie tussen race engineer Bryan Bozzi en Charles Leclerc was voor de F1 kijker op zijn minst interessant te noemen.
Leclerc: What the hell happened guys?
Bozzi: We took the anti-stall
Leclerc: Thank you but the anti-stall can’t stop the engine. The engine switched off. I don’t know if you noticed. There was no engine. The ignition went to off so I had to re-do the whole thing.
Bozzi: Copy, box , box , we will talk about it inside the garage
Een bezoek aan de pits was volgens Leclerc weinig verhelderend en sloot een interview ontgoochelend af met ‘we waren zeker en vast niet supersterk maar hadden wel beter gedaan dan een dramatische tiende plaats’.
Wat is Anti-Stall? Het zou een mooie vraag zijn voor een eerste Formule 1 Club Deinze quiz!
Anti-Stall
Het Anti-Stall systeem zorgt er voor dat de motor niet zomaar afslaat wanneer de coureur een fout maakt.
Formule 1-bolides hebben om gewicht te besparen geen eigen startmotor. Ze worden gestart door een externe, pneumatische starter die door een monteur bediend wordt. De koppeling van een Formule 1 bolide is heel gevoelig. Als de coureur bij de start de koppeling te vroeg laat opkomen, of als de motor een te laag toerental heeft, slaat de motor direct af.
Daarom hebben de auto’s een anti-stallsysteem. Dat detecteert een probleem en zorgt ervoor dat de koppeling automatisch wordt ingetrokken. Daarmee is de start verprutst, maar loopt de motor in elk geval nog wel. Ook bij een spin komt de anti-stall vaak in actie. Aangezien dat na een uitschuiver het toerental van de motor niet altijd overeenkomt met de versnelling waarin de auto staat, zal ook hier elektronisch ingegrepen worden.
Overigens kunnen de huidige Formule 1-bolides met behulp van hun hybridesysteem soms nog wel opnieuw gestart worden. Daar is enige handigheid voor nodig. Waarmee er in de batterijen genoeg energie aanwezig is, kan de coureur met de elektrische motor de auto in beweging brengen, en hem vervolgens ‘kickstarten’ door een lage versnelling te selecteren en de koppeling te laten opkomen.
Charles Leclerc snelde uiteindelijk naar een zevende plaats tijdens de Sprint Race in Oostenrijk.